Η Ελβετία είναι μια χώρα ορεινή που έχει αναπτύξει το σιδηρόδρομο όσο καμία άλλη χώρα στον κόσμο. Tα τρένα πάνε παντού, κάτω απο το Limmat (τον ποταμό που διαρρέει τη Ζυρίχη) μέχρι το Jungfrau σε υψόμετρο 3454m, στον υψηλότερο σιδηροδρομικό σταθμό της Ευρώπης. Με αφορμή μιας ορειβατικής εξόρμησης στα πέριξ (!!!) φωτογράφισα τρένα, σιδηροδρομικούς σταθμούς και γέφυρες ξεκινώντας απο το Fribourg (δυτική Ελβετία) και πηγαίνοντας όλο ανατολικά μέχρι το St. Moritz. Αναφισβήτητα, η ωραιότερη (σιδηροδρομική) περιοχή ήταν στο Landwasser Viadukt, που δεν είναι μόνο μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco, αλλά και έξοχο θέαμα για κάθε σιδηροδρομόφιλο. Ξεκιναμε λοιπόν!
Gare du Fribourg
Το Fribourg είναι μια αναλλοίωτη απο το χρόνο πόλη, με κτήρια που διατηρούν το μεσαιωνικό τους χρώμα. Πολυκατοικίες υα συναντήσεις σπάνια. Το σιδηροδρομικό δίκτυο συνδέει τη Βέρνη με τη Γενεύη και τα γνωστα χωριά Gruyeres, Gstaad.
Το Fribourg είναι μια αναλλοίωτη απο το χρόνο πόλη, με κτήρια που διατηρούν το μεσαιωνικό τους χρώμα. Πολυκατοικίες υα συναντήσεις σπάνια. Το σιδηροδρομικό δίκτυο συνδέει τη Βέρνη με τη Γενεύη και τα γνωστα χωριά Gruyeres, Gstaad.
Gruyeres - Le Moleson
Η περιοχή είναι (παγκοσμίως) γνωστή για τα τυροκομεία της (Gruyeres σημαίνει γραβιέρα) αλλά και για τα ορειβατικά μονοπάτια, το πλέον γνωστό ειναι το Le Moreson σε υψόμετρο 2002μ.
Ξεκινώντας απο το χωριό
Moléson-sur-Gruyères με έναν υπέργειο funicular που οδηγεί στο Plan
Francey (1517μ υψόμετρο), συνεχίζεις με cable car στην κορυφή Le Moreson (2002m).
Brunnen
Σημαντικός σιδηροδρομικός κόμβος, που μαζί με το Erstfeld, διακλαδίζουν τα τρένα προς το παλιό τούνελ του Gottard ή το νέο σιδηροδρομικό τούνελ των 57 χλμ!!
Βαγόνι με πανοραμική θέα |
TILO, στη διαδρομή του Goeschenen |
Wassen - Goeschenen
Η βορεινή πύλη (portal) του τουνελ Gottard με την εκκλησία του Wassen, όπου το τρένο για να φτάσει σε υψόμετρο 1150μ διασχίζει τρεις στροφές των 180 μοιρών βλέποντας την εκκλησία απο διαφορετικό ύψος.
Η βορεινή πύλη του τούνελ Gottard |
Η γνωστή εκκλησία του Wassen |
Airolo
Η νότια πύλη του τούνελ και παράθυρο στο μεσογειακό νότο. Το Airolo ανήκει στο καντόνι Ticino.
Δύο ιστορικές μηχανές στη νότια πύλη του σιδηροδρομικού τούνελ του Gottard |
Στη μνήμη των πεσόντων κατά τη διάνοιξη του σιδηροδρομικού τούνελ |
Η περίφημη ταχυδρονική άμαξα, που χρησιμοποιήτο, πριν τη διανοιξη του τούνελ |
Hospental
Τοποθεσία για τη διέλευση του Gottard massiv. Σημείο συνάντησης του Glacier Express με τοπικά τρένα.
Glacier Express: St Moritz-Zermatt |
Glacier Express στο Hospental |
Andermatt
Κοσμοπολίτικο τουριστικό θερετρο (κυρίως το χειμώνα) με σιδηροδρομική ανάπτυξη, που εμείς βλέπουμε μόνο στα όνειρά μας. Κόμβος για τρένα που ταξιδεύουν απο το St. Moritz προς το Zermatt (π.χ. το Glacier Express).
On demand stops the train |
Σε λίγο θάρθουν τα πρώτ χιόνια!! |
Ανεβαίνοντας σε υψόμετρο |
Ορεινό διάσελο σε υψόμετρο 1750μ, όπου τα τρένα το διασχίζουν για να φτάσουν στο καντόνι του Valais και στην κοιλάδα του Ροδανού ποταμού. Η διαδρομή αυτή χρησιμοποιείται σήμερα μόνο ως τουριστική και συνδέει το Andermatt με το Oberwald με ατμομηχανή (που σε εποχή καύσωνα αντικαθίσταται με ντήζελ για αποφυγή πυρκαγιάς απο σπίθες). Στο Gletsch είναι και ο ομώνυμος παγετώνας Rhonegletsch στην τοποθεσία Belvedere. Η διαδρομή αυτή δεν χρησιμοποιείται το χειμώνα. Οι ελβετοί έχουν κατασκευάσει (1982) το Basistunnel Realp-Oberwald και το χρησιμοποιούν για τις μετακινησεις όλο το χρόνο. Πρόκειται για ένα μηχανικό έργο μεγάλης κατασκευαστικής σπουδαιότητας, καθότι η διανοιξη γρανιτένιων τοιχωμάτων (όπως είναι σχεδόν όλα τα βουνά των άλπεων) θεωρείται ένα πολύ δύσκολο έργο.
Τούνελ 1650μ με ανωφέρεια 20 τοις χιλίοις |
Το Furka pass |
Από το Gletsch διασχίζοντας το δρόμο... |
Τουριστικό τρενάκι με ατμομηχανή |
Λίγο πριν το τούνελ.... |
Υποβοήθηση για την ανωφέρεια του τούνελ |
Landwasser Viadukt
Μαζί με το Rhaetische Bahn, το Landwasser Viadukt είναι Μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco. Η γέφυρα στο Landwasser είναι χωρίς αμφιβολία το σημαντικότερο θέαμα όλης της σιδηροδρομικής διαδρομής απο το St. Moritz μέχρι το Zermatt. Βρίσκεται στο Albula pass, που διασχιζόταν ήδη απο το 1548 με ταχυδρομικές άμαξες, ενώ το 1903 το πρώτο τρένο διήνησε την απόσταση Preda - Spinas πάνω απο τη νεα γέφυρα. Ένα σπουδαίο έργο που αξίζει να το φωτογραφίσει κάποιος. Πριν απο το Filisur, υπάρχει parking. Αφήνεις εκεί το αμάξι και με περπάτημα 20 λεπτών φτάνεις στη βάση της γέφυρας. Μπορείς να ανεβεις τα 60 μέτρα και να προσεγγίσεις τη γέφυρα.
Ο τελικός σταθμός του Glacier Express στο κοσμοπολίτικο και χλιδάτο St. Moritz.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου