14 Φεβ 2017

Travel in Greece by train

Εκδρομή στη Θεσσαλία και Πήλιο 2003 (Thessaly and Pilion, central Greece)
Είχαμε το δικό μας ιδιωτικό τρένο, ένα ωτομοτρίς Breda σε μια εγκατελημένη σιδηροδρομική γραμμή του θεσσαλικού κάμπου. Ανεβήκαμε και ξεκινήσαμε. Στο 1'23'' μας έπιασε βλάβη αλλά τη διορθώσαμε... στο 3'43'' βλέπουμε την ατμήλατο των θεσσαλικών σιδηροδρόμων (ο θρυλικός μουτζούρης του 1903) που θα μας μεταφέρει στις Μηλιές. Κάπου εκεί στο 5'53'' και γυρνώντας video έπεσα(!!!) απο το τρένο ευτυχώς μόνο με μόλωπες καθότι λίγο παρακάτω είναι η γνωστή λίθινη πεντάτοξη γέφυρα Καλόρεμα, στην περιοχή του Μαλακίου. Χαρακτηριστικό είναι η αναστροφή της μηχανής στις Μηλιές, ενώ στο 8'00'' μας ακολουθεί μια δρεζίνα. 

Εκδρομή στην Έδεσσα με μέλη του ΣΦΣ, 2003   (Edessa in nothern Greece and waterfalls)
Από τις  αποζημιώσεις του πολέμου, οι Ιταλοί μάς πλήρωσαν σε είδος. Κλασσική περίπτωση αποπληρωμής ήταν τα θρυλικά «οτομοτρίς», κατασκευής FIAT, τα οποία "όργωναν" τις ράγες της Βόρειας Ελλάδας. Το νοικιάσαμε λοιπόν απο τον ΟΣΕ και βουρ για Αρναία, Έδεσσα και Φλώρινα. Το σταματήσαμε (2'00'') στη μέση της διαδρομής για να βγάλουμε φωτογραφίες. Στην Έδεσσα συναντηθήκαν (7'00'') τρεις γενιές τρένων (απο δεξιά προς αριστερά):  ένα MAN ('80), ένα intercity ('90) και το FIAT ('50). Συνδυασμός που ίσως να μην τον ξαναδούν τα μάτια μας ζωντανά!

Πίτα ΣΦΣ 2003, Γέφυρα Γοργοποτάμου (The famous bridge of Gorgopotamos)
Αναχώρηση απο το Σ.Σ. Λαρίσσης στην Αθήνα με την ALCO A325, μία Diselομηχανή που για χρόνια έσερσε βαγόνια πάνω σε σιδηροδρομικές ράγες. Διασχίσαμε την Αμφίκλεια είδαμε αριστερα τον Παρνασσό, στο 0'45'' σταματήσαμε στον Μπράλο όπου είχαμε μια διασταύρωση με intercity που κατευθυνόταν στην Αθήνα προερχόμενο απο Αλεξανδρούπολη και στο 2'00'' αντικρύσαμε τη γέφυρα Γοργοποτάμου, που ειναι γνωστή απο την ανατίναξή της στον πόλεμο, μοναδικό δείγμα συνεργασίας των ΕΑΜιτών, του ΕΔΕΣ και των άγγλων.

Εκδρομή στον Έβρο 2002 με μέλη του ΣΦΣ, Μέρος Α (Evros in Thace)
Μέσα στο χειμωνα ξεκινήσαμε ένα ταξίδι χιλίων χιλιομέτρων... να προσεγγίσουμε το βορειότερο άκρο της χώρας μας. Φθάνοντας στη Θεσσαλονίκη επιβιβαστήκαμε στο intercity IC90 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ για Ορεστιάδα-Δίκαια. Μπροστά στο cokpit θα βιντεοσκοπίσουμε όλη τη διαδρομή και θα την αφηγηθούμε. Οι σύρραγες του Νέστου (1'50''), το ατύχημα με φορτηγακι που διεμελήστηκε (2'50'') και η Αλεξανδρούπολη (3'45'') ειναι μερικά μόνο δείγματα του ταξιδιού. Καθοδόν βλέπουμε τον Έβρο χιονισμένο. Στο Σουφλί (4'18΄΄) αλλάζουμε συρμό και επιβιβαζόμαστε στο θάλαμο οδήγησης μιας ADtranz A477 για να συνεχίσουμε το ταξίδι μας προς τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Δεξιά μας ειναι ο ποταμός Έβρος και τα σύνορα με την Τουρκία. Χρονια αργότερα (2015) θα εξελιχθεί εδω ένα προσφυγικό δράμα. Στο 6'11'' ένας μεγαλόσωμος αετός πάνω σε κολώνα της ΔΕΗ ειναι έτοιμος να ανοίξει τα φτερά του, στο 6'25'' διασχίζουμε τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική γέφυρα της Ελλάδας, του ποταμού Άρδα, εδώ που καθε χρόνο γίνονται τα river parties και στο 7'05'' φτανουμε στο παγωμένο Ορμένιο, το βορειότερο κομμάτι της Ελλάδας.

Εκδρομή στον Έβρο 2002 με μέλη του ΣΦΣ, Μέρος B (Evros in Thrace, part 2)
Η επιστροφή απο τον Έβρο ήταν μεσα σε ένα χιονισμενο τοπίο.Στο 0'18'' φθανουμε Κομοτηνή, στο 1'00'' το τρένο αναπτύσσει ταχύτητα 100χλμ/ω και βλέπουμε τους στροβιλισμούς του χιονιού στο διάβα του, στο 4'10'' Παρανέστη και στο 6'38'' Κιλκίς.

Πίτα ΣΦΣ 2002, Ναύπλιο  (Nafplion, the first capital of Greece)
O Σ.Σ. Πελοποννήσου ειναι ένα κόσμημα ή μάλλον ήταν! Σχεδιάστηκε απο τον Τσίλερ και εγκαινιάστηκε απο τον Χ. Τρικούπη. Σταμάτησε τη λειτουργία του μετά απο 120 χρόνια ζωής. Άλλοι παραδοσιακοί σταθμοί της Ευρώπης εξακολουθούν να υπάρχουν και να λειτουργούν. Εμείς όμως;;; Η γραμμή προς την Κόρινθο δεν υπάρχει πιά. Κάποια αχνά κομμάτια της μπορεί ο ταξιδιώτης να ανακαλύψει απο την παλιά εθνική οδό, στο σημειο διασταύρωσης με τις γραμμές λίγο πριν την Κακιά Σκάλα (2'00''). Οι νέες συρραγες του προαστειακού (2'25''), η διασταύρωση με το IC απο Καλαματα (2'56'') και ο Ισθμός της Κορίνθου (3'44'') ειναι τα must της διαδρομής. Στο 4'55'' η Ακροκόρινθος, 5'05'' το Άργος ενώ απο το 5'30'' αφηγούμαι τις βόλτες μας στο Ναύπλιο.

Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης 2002 (Thessaloniki, Railway station)
Μεσα στο Σ.Σ. Θεσσαλονικης μελετωντας τη γραμμολογία και τις διακλαδώσεις, ενω παράλληλα αναχωρούμε για Πλατύ.

Νέστος 2002 (Nestos gorge and river in nothern Greece)
Διασχιση του ποταμού Νέστου μέσα απο τις σιδηροδρομικές σήραγγες Λιβερών μαζί με μια ντηζελομηχανή Α.302

Εκδρομή στην Καλαμπάκα 2001, Μέρος Α (Meteora in central Greece)
Η διαδρομή προς τον Μπραλο-Λιανοκλάδι ειναι ιστορική και μοναδική. Με τα νεα έργα, η γραμμή αυτή θα εγκαταλειφτεί στη μοίρα της. Αφηγούμαι κομματια της διαδρομής που δεν θα τα ξαναζήσουμε, εκτός και αν αποφασίσουμε να πάμε ορειβασία εκεί πάνω. 8.25 είναι η αναχώρηση απο το σταθμό Λαρίσης. Προχωρόντας προς τη Θήβα βλέπουμε τους στήλους που αργότερα θα χρησιμοποιηθούν για την ηλεκτροκίνηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής. Στο 1'22'' σημαντικό μήνυμα: σε λίγο καιρό η γραμμή αυτή δεν θα υπάρχει. Σε άλλους πολιτισμούς όμως, οι παραδοσιακές αυτές γραμμές συντηρούνται για τουριστικούς σκοπούς, μια επένδυση για την τοπική κοινωνία. Από το 1'44'' και μετά διασχίζουμε πολλές γέφυρες, της παπαδιάς, του Ασωπού, της Μαδρίτσας και του Γοργοποτάμου. Στο 4΄20΄΄ φτανουμε στο Λιανοκλάδι, που σαν σιδηροδρομικός σταθμός θα εξαφανιστεί απο το χάρτη!! Στο 5'20'' συνεχίζουμε το ταξίδι μας με μια ALCO A206 προς τα Τρίκαλα, όπου και θα διανυκτερεύσουμε.

Εκδρομή στην Καλαμπάκα 2001, Μέρος Β (Meteora and Kalambaka city)
Με αφήγηση απο το Σπύρο, βλέπουμε στην αρχή του video το μεγαλο Τζαμί στα Τρίκαλα. Μετά ανεβαίνουμε εκεί ψηλά στο Περτούλι (1.25) στα νερά του Ασπροποτάμου (Αχελώου) που χρόνια μετά θα τα διαβώ. Στο 2'43'' φτανουμε στην περίφημη τοξωτή γεφυρα της Πύλης, στο 3'12'' επισκεπτόμαστε το βυζαντινό ναό, όπου η Παναγία κρατά στα δεξιά της τον Ιησού. Μετέωρα και Μονή Ρουσάνου (3'37''), ενω στο 4'43'' ειναι η νέα γεφυρα του Πηνειού.

Καλάβρυτα 2001 με μέλη του ΣΦΣ  (Kalavryta, between chelmos mountain and pounta beach)
Παιγνίδια με μια ατμήλατο στο σταθμό των Καλαβρύτων. Η διάσχιση του Βουραικού με τον οδοντωτοό ειναι πραγματικά μια εκπληκτική εμπειρία. Στο 5'35'' συναντάμε το συρμό στις Πόρτες, έτσι ονομάζεται το σημειο που το φαράγγι έχει το μικρότερο στένωμα (προσοχή στη διάβαση της γέφυρας, το σημειο ειναι πολύ επικίνδυνο και χρειάζεται προσοχή), ενώ στο 6΄27΄΄ φτανουμε στη Ζαρούχλα. Απο εκεί πεζοπορία μέχρι το Μέγα Σπήλαιο και συνεχεια με το μονοπάτι που μας οδηγεί στο πάρκινκ του Χιονοδρομικού. Διαδρομή περίπου 5 ώρες.